DGNEWS.EU

Закон на Тройната коалиция убива българския цирк

Закон на Тройната коалиция убива българския цирк
Акад. Александър Балкански
Oct 13
12:31 2017

Акад. Александър Балкански е роден в Плевен през 1942 г. Цирковата си кариера започва едва 6-годишен под ръководството на своите родители. Владее пет от седемте основни жанра в цирковото изкуство. Изнасял е представления пред личности като Тодор Живков, Леонид Брежнев и Ричард Никсън, както и пред кралиците на Англия, Дания, Швеция, Холандия и принца на Монако. Три пъти е играл пред папа Йоан Павел във Ватикана. Носител е на множество престижни международни награди и държавни отличия. През 2015 г. директорът на българския академичен цирк „Балкански” е удостоен с медал-огърлие "Св.Св. Кирил и Методий" от президента Росен Плевнелиев. Известната циркова династия гостува в Димитровград с продукцията си „Европа под брезентово небе”, посветена на големите български циркови фамилии и в чест на 120 години от създаването на българския цирк.  

-Акад. Балкански, радвате ли се на посещаемост във вашия цирк?

-До преди 3 години посещаемостта бе много добра, но от тогава рязко спадна. Причината е в закона, с който забраниха дивите животни в цирка. До 1 януари 2015 г. в нашия цирк показвахме най-силните дресури в Европа. Имахме с 3 слона, 10 лъва, 8 тигъра и 4 леотигри. И днес имаме възможност, но член 27 на Закона за защита на животните ни пречи. Той забранява използването на диви бозайници в цирка. Най-обидното е, че го прокараха тихомълком без да предупредят никой. Негов създател беше тройната коалиция, а сред вносителите бе днешния омбудсман Мая Манолова, при която се опитвам многократно да влезна.

-Какво бихте й казали?

- Че този закон е инвалид, защото член 27 забранява нещо, което  България няма - слонове, лъвове и тигри. Ако приемем, че забраняват чуждите дресури, възниква въпроса: С какво право забраняват на един европейски дресьор, който има документи за притежание на животните и разрешение за пътуване в цяла Европа?! В същото време никой не иска да обясни какво е див бозайник. Според мен това е току що родено лъвче в Африка, което суче от майка си. И в европейския закон съществува забрана, но тълкуването казва: „Забранява се да отидеш в Африка, да приспиш или убиеш майката и да вземеш малките й“, защото едно животно става за дресура още докато бозае. Но понеже нашите политици не са чели този закон както трябва, написаха „див бозайник“. 

Дресурата е най-висшата форма в цирка. Една изключително хуманно изградена комуникация между човека и животните. Един от моите дресьори замина за Португалия. Взеха му петте крокодила и ги сложиха в зоопарк, където умряха. При мен работиха фамилия дресьори от Брюксел. Взеха им двата лъва и двата тигъра, и ги изпратиха в сафари парк за отстрел. Имам сведения, че и четирите са отстреляни. Всички животни взети от цирка в България са загинали. Това ли е хуманното решение за животните на този закон?!

-За двоен стандарт ли говорим? Знаем, че много циркове в Европа показват дресури на лъвове и тигри.

-Ще ви дам пример с Португалия, Франция и Испания, където са разрешени борбите с бикове. В Каталуния се опитаха да забранят коридите, но тяхната асоциация заведе дело и доказа, че борбите са културна традиция на 500 години. Освен това с очите са съм виждал, че месото на убитите бикове се дава на бедните.

За да се забранят животните в цирка, трябва първо да забранят борбата с бикове, защото при нас няма леене на кръв. В тези страни, включително и Германия, животните остават в цирка. Европейският закон казва, че могат да се забранят животните в държава, в която няма циркове, но в България има десет. Когато идват хората на касата първо питат какви животни имаме. В момента имаме уникална дресура на котки и сибирски норки. Но хората си казват, че кучета, котки, кози и магарета, си имат на село.

-Отмяна на закона за защита на животните ли искате?

-Искам отмяна само на член 27. Защото в същото време алинея 2 на същия този член не се отнася за делфините от делфинариума във Варна. Когато направих проверка кой е собственик на делфинариума се оказа, че е една групировка с три букви. Това показва, че тази групировка може да се уреди в правителството. Значи имаме мафиотско управление. Цялата ни държава е една уникална корупция. Кметовете в България така се барикадират, на входа те посреща полицай, така че не може да им кажеш „добър ден“. Едно време царя е ходил пеша и е поздравявал хората. За това време трябва да говорим.

Помня Томислав Дончев, когато беше кмет на Габрово, ми поиска за една гола дръглива поляна 12 000 лева за 5 дни. Поляна, през която ако се разходиш целия ще бъдеш в тръни. Ами толкова струва зала Армеец. Не може да искаш за гола поляна 12 000 лв. и да казваш, че цирка не е изкуство, при положение че никой не ми дава пет лева за това, което рискуват моите деца и артистите в цирка. Това е вандализъм и убийство на нацията ни.

Ще цитирам Фредерико Фелини „Циркът е най-трудното зрелищно изкуство, но той е и културата на житейския опит на нацията.“. Но какво да говорим за културата, след като и в парламента се обиждат на „циркаджии”. Моят баща 1949 година комунистите го хвърлиха под влака в Стара Загора и влака го наряза на парчета. И аз ги мразя комунистите, но това което прави моята партия ГЕРБ няма да й го простя и ще се боря.

-Има ли надежда за българското цирково изкуство?

-Направих фондация „Академик Балкански“ за създаване на международна академия за цирково изкуство. Имам протегната ръка от Росгосцирк, които ще ми помогнат с хора и педагози с опит в създаването на подобна академия. Имам уверението на няколко китайски кантона, че ще ми дадат учители. Има и няколко българи, които искат да преподават. Писахме официално писмо до Меглена Кунева. Това писмо беше обосновано на факта, че в България има 150 закрити училища, междау които и ма и с физкултурни салони. Поискахме едно от тях безвъзмездно на фондацията за 50 години. Ще участваме в европейски проект съвместно с подкрепата на Асоциацията на европейските циркове, на която цирк „Балкански“ е член и да направим тази академия.

Българският театър, опера и балет днес тържествуват благодарение на това, че театралната гилдия е огромна. НАТФИЗ създава непрекъснато кадри – режисьори, драматурзи, критици. Тази армия ако се вдигне на крака ще събори което и да е правителство. Защото там са много умни и интелигентни хора. Циркът не може да се бори за своите права, защото ние дори не сме и малко вече. На цирк се ходи веднъж в годината, но не на най-хубавия, а на истинския цирк, който има възпитателна дейност върху малките деца. Който оставя в съзнанието на хората трайно хубаво впечатление, за да дойдат отново. Всички останали циркчета, и това го казвам като председател на цирковата гилдия в България и като директор на Творческия институт за цирково изкуство към БАН, са някаква долнопробна пародия.

-Разкажете ни за благотворителните представления които правите за хората от социалните домове?

-Нашата фамилия се занимава с такава дейност отдавна. Още през 1820 година моя пра пра дядо Джозеф Джонтини отишъл в Русия. След първата година там казал на фамилията „Нека да направим така - щом има за нас да има и за другите“. И пред цирка всеки ден той раздавал обяд на бедните хора. За своята благотворителност той е награден от царя с ордена „Кавалер“. Когато моя чичо отваря в България цирк през 1920 година е правил същото, само че веднъж в седмицата. Когато открихме цирка решихме да продължим тази благотворителност. Първото благотворително представление, което направихме беше в Копенхаген. Дойдоха 2000 болни деца. На него присъстваха шведската и датската кралици. Когато свърши представлението и двете кралици дойдоха при нас и ни благодариха.  

-Като родител претръпнал ли сте за опасностите, които дебнат децата ви на всяко представление?

-Най-лошото качество в цирка е страха. Страхът в цирка води до нещастие. Във всеки номер има риск. Всички тези които с пренебрежение казват „цирк” и „циркаджии”, не ги знаят тези неща. Жена ми например не може да гледа номера на Николай и Велизара в „Колелото на смъртта”, а когато се налагало е било садизъм за нея. Докато аз гледам, забелязвам грешките и им ги посочвам. Но не можем да говорим за претръпналост.

-Идвал сте в Димитровград през 60-те години на миналия век. Как ви изглежда града днес?

-Вие сте единствените запазили цирковата си площадка в парк „Марица”, направена след указа на Тодор Живков от 1964 година. Тя се намира по навътре в парка, а не на мястото, което сега ни разрешиха да ползваме от общината. Жалко някой е наредил в центъра й да се постави електрически стълб, защото това я прави неизползваема. Помня, че за първи път дойдох в Димитровград в първия си игрален сезон 1950 година. Тогава бяха бригадирски години и колективите на пътуващите циркове трябваше да изнасят представления в по-известни обекти. Спомням си като пристигнахме две хубави жълти сгради, които завършваха с по високи части. Влизаше се в улицата, вдясно се строеше цирка, а вляво бе училището, където учих.

0 Коментара

Още новини

Снимка на деня

Анкета

С какво свързвате Димитровград?